Trenin Tarihçesi
İlk Demiryolu Ve Trenin
Gelişimi
İngiltere’deki madenlerde, maden yüklü vagonların açtıkları olukların kenarlarına önce tahtadan, sonra demirden konan kenarlıklar ve bunların kaymaların önleyen traversler, demiryolunun başlangıcı sayılabilir.
İlk demiryolu İngiltere’de atların çektiği faytonlar için yapıldı. 1797’de ise ilk gerçek demiryolu inşa edildi. Bu demiryolu, her biri 90 cm uzunluğunda ve 22 kilo ağırlığında işlenmiş demir çubuklardan oluşuyordu.
Demiryollarında giden ilk araçlar, at veya insanlar tarafından çekilirdi. Buhar makinesinin icadından çok sonraları de bile bu böyle sürdü.
21 Şubat 1804’te ilk kez kendi gücüyle giden lokomotif, Penydaren, Glamorgan’da yürütüldü. Richard Treviftchick tarafından yapılan bu araç, 10 tonu yük ile 70 kişiyi taşıyan beş vagonu çekiyordu.
Bu trenin çalışmayacağının, çünkü madeni tekerleklerle demiryolunun sürtünmesinin treni durduracağının savunanlar, çoğunluktaydı. Ama gösteri, başarıyla sonuçlandı.
Stephenson’un yaptığı lokomotiflerin çekti yolcu trenlerinin, 1825 yılında yolculuğa başlaması üzerine, demiryolu ulaşımı da başladı.
Liverpool ile Manchester demiryolları yöneticilerinin düzenlediği bir teren yarışmasına tek başına katılan Stephenson’un “Roket” adlı treni, yarışı kazandı. Tren, dolu olarak saatte 39 km hız yapmıştı. Böylece, 15 eylül 1830 tarihinde demiryolu çağı başladı.
1863’te Londra’da trafik sorununa çözüm bulmak amacıyla başlatılan
ilk yer altı tren hattı (metro), kısa sürede Londra halkı arasında tutuldu.
Buharla çalışan lokomotiflerin çektiği vagonları, o dönem için oldukça hızlı
gidiyordu. Günde 27 bin kişi taşıyabiliyorlardı.
1884’te geliştirilerek bir yer altı dolaşım şebekesi haline sokulan bu sistem, 1890 yılında günümüzün metro sistemine örnek oluşturacak hale getirildi.
Tek raylı demiryolu ilk kez ne
zaman yapıldı?
Havadan
tek ray üzerinde giden trenin patenti, 1821’de alındı, 1824’te de
gerçekleştirildi.1801’den bu yana işlemekte olan Alman Schwebahn’ın kelime
anlamı, “süspansiyonlu demiryolu”dur. Alwek tipi adını alan sistem de tek raylı
olup, vagonlar beton bir kirişin üzerinde gider.
Günümüzde ise artık mesafeleri kısaltan teknoloji ile donatılmış
trenler kullanılmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder